Seminarium pod tytułem ,,Jakie kompetencje instruktora i egzaminatora, takie rezultaty szkolenia.” – 19.11.2024

W dniu 19.11.2024 r. w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy-Państwowym Instytucie Badawczym odbyło się Seminarium pod tytułem ,,Jakie kompetencje instruktora i egzaminatora, takie rezultaty szkolenia.” Organizatorem była Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Polski Klaser Edukacyjny oraz Grupa IMAGE sp. z o.o.
   Na spotkaniu było poruszonych wiele wątków, dotyczących m.in. problemów poprawy systemu szkolenia i egzaminowania, które skutkowałyby zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach.
   Wśród prelegentów Pani dr Ewa Odachowska-Rogalska omówiła problem stresu kursanta i instruktora nauki jazdy w czasie szkolenia. Wskazała jego przyczyny i sposoby radzenia sobie z nim.
   Wojciech Pasieczny jako biegły sądowy, były policjant i wieloletni działacz społeczny na rzecz poprawy BRD omówił problem odpowiedzialności instruktora i kursanta w sytuacjach kryzysowych na drodze. Przepisy nie definiują jednoznacznie, która z tych osób odpowiada za skutki wypadku. W związku z tym każdy przypadek jest indywidualnie rozpatrywany przez Sąd.
    Prezes Witold Wiśniewski omówił Sektorowe rady ds. kompetencji, wskazał na zbyt dużą ilość tych Rad, oraz nikłe skutki ich działań. Poruszył też problem braku instruktorów na rynku, co jest dużą bolączką funkcjonowania OSK. Celowe jest stworzenie warunków prawnych do stabilności działalności Ośrodków Szkolenia Kierowców, wzrost kompetencji kadr, a co za tym idzie poprawa jakości usług w naszej branży.
   Tomasz Matuszewski poruszył problem rozproszenia organizacji działających w branży szkoleniowej oraz instytucji tworzących przepisy i prowadzących nadzór. Uważa że lekarstwem na to mogłoby być powstanie Samorządu Zawodowego, który by ustandaryzował działania w szkoleniu i egzaminowaniu, lub jakiegoś pokrewnego systemu porządkującego legislację i działania naszej branży.
   Seminarium zakończył panel dyskusyjny, w którym wzięli udział m.in. Tomasz Matuszewski, Adam Próchnicki, Krzysztof Szymański i Maciej Wroński. Tematem przewodnim było pytanie: ,, Czego branża szkolenia i egzaminowania kierowców oczekuje po prezydencji Polski w UE w 2025 roku ?. Dyskusja nie dała jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Niestety Unia Europejska jest instytucją prze biurokratyzowaną i bardzo trudno jest przeforsować propozycje, nawet te najbardziej potrzebne.
                                                                                                                                                Zbigniew Muszyński
Zdjęcia z Seminarium w Galerii