Relacja ze spotkania środowiska szkoleniowego Warszawy i członków PIGOSK z dn. 18.11.2021 – część pierwsza.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/Loga-SOSK-i-PIGOSK1-1.jpg)
W dniu 18 listopada 2021 r. w siedzibie PIGOSK w Piastowie odbyło się spotkanie informacyjne środowiska szkoleniowego Warszawy i członków PIGOSK poświęcone zbliżającym się zmianom w zakresie regulacji prawnych dotyczących szkolenia kandydatów na kierowców, kierowców zawodowych, instruktorów nauki jazdy, instruktorów techniki jazdy, egzaminatorów i warsztatów zawodowych tych profesji, zorganizowane wspólnie przez Zarządy PIGOSK i SOSK w Warszawie.
Spotkanie miało na celu zapoznanie właścicieli ośrodków szkolenia kierowców oraz instruktorów z wprowadzonymi już i planowanymi zmianami w ustawach i rozporządzeniach resortowych mających na celu dostosowanie polskich przepisów do dyrektyw unijnych, zwiększenia efektywności szkolenia a przez to zwiększenia bezpieczeństwa na polskich i unijnych drogach.
Zebranie informacyjne zbiegło się z niedawnymi obchodami 15-lecia Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców. W imieniu Zarządu SOSK w Warszawie jego Prezes Jan Szumiał złożył z tej okazji na ręce dyrektora PIGOSK Wojciecha Góry wyrazy uznania za działalność i podziękowania za dotychczasową współpracę pomiędzy obydwoma organizacjami oraz życzenia dalszej owocnej współpracy.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/14.jpg)
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/2-1.jpg)
Pierwszymi prelegentami były: Pani Maria Wrona-Żółtowska, Zastępca Dyrektora Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta st. Warszawy oraz Pani Ewa Kowalewska Naczelnik Wydziału Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień. Pani Maria Wrona-Żółtowska omówiła zakres obowiązków związanych z nadzorem i kontrolą ośrodków szkolenia kierowców, prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy oraz spraw dotyczących uprawnień instruktorów. Przedstawiła obecny stan rejestru Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie w którym zarejestrowanych obecnie jest 115 podmiotów szkolących, z których każdy jest kontrolowany przynajmniej jeden raz w roku pod kątem spełniania ustawowych wymagań. Od stycznia bieżącego roku zostało przeprowadzonych 129 kontroli ośrodków. Główną przyczyną wszczęcie postępowania mającego na celu skreślenie OSK z listy jest niewykonanie zaleceń pokontrolnych. W tym roku wszczęto dwa takie postępowania.
Najczęstszymi uwagi pokontrolnymi wydawanymi właścicielom OSK są zastrzeżenia co do sposobu przechowywania dokumentacji osób szkolonych zawierających dane osobowe , które powinny być w odpowiedni sposób chronione. Brak złożenia lub złożenie po terminie informacji o rozpoczętych kursach. Pani Dyrektor przypomniała również że w terminie do 31 stycznia należy złożyć dokumenty potwierdzające niekaralność, które ważne są przez 6 miesięcy. Prosiła o prawidłowe prowadzenie książki ewidencji osób szkolonych według objaśnień zawartych w niej. Przypomniała o obowiązku oznaczenia pojazdu szkoleniowego nazwą i adresem OSK po obu stronach w sposób czytelny, zarówno litery jak i cyfry, oraz o pobieraniu PKK zawsze przed rozpoczęciem kursu.
Z kolei Pani Ewa Kowalewska poinformowała, iż w Ewidencji Instruktorów Nauki Jazdy znajduje się aktualnie 718 osób. W roku 2021 do ewidencji zostało wpisanych 11 nowych instruktorów oraz 48 wpisanych ponownie lub zmieniających ewidencje z innych starostw. Podstawą skreślenia z ewidencji jest nieodbycie obowiązkowych warsztatów doskonalenia i niezłożenie w terminie wymaganego zaświadczenia. Z tego powodu zostały wszczęte aż 43 postępowania.
Przedstawiła również informację o egzaminach instruktorów na wyższe kategorie w roku 2021, złożono 6 wniosków na egzamin na podwyższenie kategorii w tym na kategorie „C”, „C+E” 4 wnioski, w jednym przypadku dokonano już wpisu do ewidencji, pozostałe w trakcie egzaminu, na kategorie „D” – 1 wniosek – w trakcie egzaminu, na kategorie „C”, „C+E”, „D” – 1 wniosek, dokonano wpisu do ewidencji. Z powyższej informacji wynika, że nie ma zainteresowania wśród instruktorów nauki jazdy podwyższaniem kwalifikacji na wyższe kategorie.
Na mocy ustawy COVID-owej badania lekarskie i psychologiczne instruktorów zachowują ważność 60 dni po odwołaniu pandemii stąd legitymacje instruktorów zachowują ważność, jednak nie dotyczy to terminu złożenia zaświadczenia o odbyciu warsztatów.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/12.jpg)
Drugim z prelegentów była Pani Maria Dąbrowska-Loranc Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z Instytutu Transportu Samochodowego. Przedstawiła i omówiła badania prowadzone przez ITS oraz podsumowanie i wnioski projektu – monitoring zachowań uczestników ruchu drogowego w latach 2016-2022. Badania były prowadzone w zakresie stosowania urządzeń zabezpieczających w pojeździe (pasy, foteliki), przestrzegania ograniczeń prędkości przez kierowców i bezpiecznych odstępów między pojazdami, a także zachowania zarówno pieszych jak i kierowców w obrębie przejść dla pieszych. Zaobserwowano w badaniach wyraźny wzrost stosowania pasów bezpieczeństwa, ponad 90 % kierowców zapina pasy, szczególnie w samochodach osobowych i na autostradach. 95% dzieci jest prawidłowo przewożonych w fotelikach. Jednak bardzo niewielu rowerzystów używa kasków.
Foteliki – osiągamy powyżej 90% średnich 97% najczęściej fotelikach przewożonych dla dzieci małych od 3 lat 95% do 99% najrzadziej dzieci starsze od 8 do 12 lat 92% więcej dzieci przewożonych jest na tylnych siedzeniach 73% najwięcej dzieci nieprawidłowo przewożonych jest na drogach Powiatowych 10% najwięcej dzieci prawidłowo przewożonych jest na autostradach 100%
Telefony komórkowe – częściej rozmawiają kierowcy samochodów dostawczych i ciężarowych.
Pomiary prędkości – dopuszczalne prędkości przekracza 58% kierowców autostrady i drogi ekspresowe, 45% kierowców drogi poza obszarem zabudowanym, 69% kierowcy w miastach i 84 % kierowców wsi i małych miejscowości.
Zachowanie kierowców na przejściach dla pieszych w obszarach o dopuszczalnej prędkości 50 km/h – około 85% kierowców przekracza dopuszczalna prędkość dojeżdżając do wyznaczonego przejścia, w obszarach wiejskich o dopuszczalnej prędkości wynoszącej 70 km na godzinę, aż 90% kierowców przekracza dozwolony limit prędkości dojeżdżając do wyznaczonego przejścia dla pieszych. Zachowania zarówno kierowców jak i pieszych w obrębie przejść dla pieszych będzie kontrolowane w kontekście obowiązujących od czerwca zmian w przepisach.
Nawiązując do wystąpienia Pani Marii, Jan Szumiał korzystając, że wśród osób zaproszonych są przedstawiciele Mazowieckiej Rady BRD, zaapelował o wystąpienie do Krajowej Rady BRD z wnioskiem o zmianę w Prawie o Ruchu Drogowym zapisów dotyczących art.11 ust 4c, usuwając z niego słowa: „po za obszarem zabudowanym” i wyraźne wyartykułowanie w dziale 3 ustawy o zakazie przejeżdżania rowerem i UTO po przejściu dla pieszych bez względu na wiek, ponieważ w myśl art.2 pkt18) dziecko do lat 10 jest także osobą pieszą a jak pokazane jest na spocie filmowym KRBRD opiekun nie jest w stanie zapewnić dziecku wjeżdżającemu na przejście dla pieszych należytego bezpieczeństwa.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/11.jpg)
W dalszej części spotkania głos zabrali przedstawiciele Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego Panowie Tomasz Matuszewski zastępca Dyrektora WORD w Warszawie oraz Pan Rafał Grodzicki Rzecznik prasowy WORD w Warszawie przedstawili statystyki zdawalności oraz omówili najczęściej popełniane błędy przez zdających w trakcie praktycznego egzaminu państwowego na prawo jazdy.
W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie Od listopada 2020 roku do listopada 2021 roku liczba przeprowadzonych egzaminów teoretycznych wynosiła 59473, a praktycznych 75128.
Zdawalność na egzaminach: z części teoretycznej jest na poziomie 61,04 %, z części praktycznej na poziomie 37,06% łącznie na wszystkie kategorie prawa jazdy.
Z części teoretycznej egzaminy państwowe najlepiej zdają kandydaci na kierowców w zakresie kategorii „A” i „D” natomiast najsłabiej w zakresie kategorii „B” i „AM”.
Z kolei egzaminy praktyczne najlepiej zdają egzamin kandydaci w zakresie kategorii „B+E”, „D” oraz „A”, następnie „C”, a najsłabiej na kategorię „B”. 33% negatywnych egzaminów ma miejsca na placu manewrowym, z kolei 30% egzaminów w ruchu drogowym kończy się wynikiem negatywnym.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/9.jpg)
Przedstawiciele pionu produktów i usług identyfikacyjnych Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w swoim wystąpieniu na początku odpowiedzieli na pytanie zadane przez Jana Szumiał brzmiące następująco: „ Czy w odniesieniu do wcześniejszego spotkania dyrektora Wachowicza z członkami PFSSK w Uniejowie na którym wysunięta została przez środowisko szkoleniowe dotyczące uiszczania opłaty łącznej za wszystkie czynności związane z utworzeniem, pobraniem i uwolnieniem przez OSK, pobraniem i uwolnieniem przez WORD i wydanie prawa jazdy bezpośrednio obciążyć osobę zainteresowaną, którą tak on jest obciążany tylko za pośrednictwem OSK, WORD i Urząd rozważana była taka alternatywa?
Dyrektor Pan Robert Domagała stwierdził że PWPW nie bierze pod uwagę takiego rozwiązania, ponieważ w pobieraniu i zwracaniu przez OSK profilu będą pośredniczyć inne zewnętrzne podmioty. Pan Michał Bazyluk poinformował, że w związku ze zmianami jakie mają zostać wprowadzone w zakresie szkolenia kierowców zawodowych, PWPW przygotowuje narzędzia umożliwiające wymianę informacji pomiędzy urzędami a ośrodkami m. in. Profil Kandydata Zawodowe (PKZ) oraz Karta Kwalifikacji Kierowcy (KKK). Z uwagi na to, że egzaminy z kwalifikacji kierowców zawodowych będą przeniesione do WORD-ów projektowane są narzędzia wymiany informacji pomiędzy tymi podmiotami a urzędami. Przedstawiono sposób uzyskiwania oraz nowy wygląd KKK, który jest dokumentem publicznym odpowiednio zabezpieczonym i chronionym.
Na pytanie zadane przez Aleksandra Igielskiego dotyczące odpowiedzialności RODO, kto będzie odpowiedzialny za przetwarzanie danych osobowych, Pan Michał Bazyluk odpowiedział że wszystkie standardy ochrony danych osobowych będą zachowane.
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/6.jpg)
Przedstawiciel Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Warszawy, Pan Robert Niedbałko aspirant sztabowy, omówił zmiany zachodzące w aktach prawnych z zakresu Prawa o Ruchu Drogowym w kontekście pieszych, rowerzystów, użytkowników UTO na przykładzie Warszawy. Omówił przez funkcjonariuszy WRD działania w celu edukowania kierowców i innych użytkowników dróg w zakresie nowych regulacji. Zwrócił uwagę na bezpieczeństwo dzieci, młodzieży i seniorów poruszających się po drogach. Poparł wniosek J. Szumiała dodając jako komentarz pytanie: „ w jaki sposób opiekun idący czy jadący za dzieckiem kilka metrów może zareagować w razie wystąpienia zagrożenia?”
![](http://www.sosk.waw.pl/wp-content/uploads/2021/11/5.jpg)
Druga część relacji wkrótce